عادت‌های غذایی سالم

دسته: خانواده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

عادت‌های غذایی سالم

 

عادت‌های غذایی سالم

 

عادت‌های ریز و جزئی، تأثیرات بلندمدت و ماندگار بر خانواده می‌گذارند. این عادت‌ها نه راه‌حل‌اند و نه حتی هدف، بلکه گام‌های کوچکی هستند به سمت تغییرات مثبت و نهایتاً سبک زندگی سالم. می‌دانیم که شما به عنوان مادر خانواده و کدبانوی خانه تمام تلاش خود را برای چیدن یک سفره‌ی دلچسب به کار می‌برید. ما هم توصیه‌هایی برایتان داریم تا تلاش‌هایتان بهترین نتیجه را داشته باشد و یک فرهنگ خانوادگی بهتری را شکل بدهید.

 

اسراف نکنید
به اندازه غذا درست کردن یک هنر است. غذایی که باقی می‌ماند هم اسراف می‌شود و هم دست و پاگیر است مگر اینکه با هدف خاصی، مقدار بیشتری غذا درست کرده باشید. اگر هم بعد از صرف غذا، مقداری از آن باقی ماند و قصد ندارید به زودی از آن دوباره استفاده کنید، حتماً فریزش کنید تا تلف نشود. با بچه‌ها در مورد سرزمین‌هایی که کمبود مواد غذایی دارند صحبت کنید و یادشان بدهید مراقب باشند تا غذایی هدر نرود.

 

برنامه داشته باشید
اگر یک منوی غذایی هفتگی داشته باشید و طبق آن خرید کنید مطمئناً غذای خیلی کمتری هدر خواهید داد. برنامه‌ای طبق سلیقه و نیازهای خانواده‌تان تنظیم کنید تا هم وقتی به فروشگاه می‌روید بدانید دقیقاً چه چیزهایی نیاز دارید و هم هدفمند پخت و پز کنید.

 

به ارزش غذایی اهمیت بدهید
اگر برای خانواده‌تان مهم است که مواد غذایی تازه‌تر یا طبیعی‌تری مصرف کنید پس حتماً طبق همین تصمیم، خرید و آشپزی کنید. یعنی مثلاً اگر حتماً می‌خواهید سبزیجات را تازه مصرف کنید پس باید مقدار کمتری از آن بخرید، چون سبزی مانده و از تازگی افتاده، ارزش غذایی چندانی ندارد. اگر هم قرار است سبزیجات را فریز کنید، حتماً به شیوه‌ی درستی این کار را انجام دهید تا ارزش غذایی آن حفظ شود.

 

به بچه‌ها اعتماد کنید
واگذار کردن بخشی از کارهای آشپزخانه به بچه‌ها هم کار شما را سبک‌تر می‌کند و هم اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد. پس به بچه‌ها فرصت بدهید تا بدرخشند و شما را شگفت زده کنند. غذاهای جدید، شیوه‌های جدید پخت و پز و ادویه‌های جدید را با بچه‌ها امتحان کنید. باور کنید در این کار، درس‌های زیادی برای فرزندان شما نهفته است. اگر حرکتی را اشتباه انجام دهند، بهتر از این است که اصلاً حرکتی انجام ندهند! باور کنید بدون قدم برداشتن و اشتباه کردن هرگز رشد نخواهند کرد.

 

کمتر استرس داشته باشید
سر سفره بچه‌ها می‌خواهند فقط نان بخورند؟ گوشت نمی‌خواهند؟ میل به ناهار ندارند و فقط می‌خواهند شام بخورند؟ نگران نباشید و آن‌ها را مجبور به خوردن نکنید. این‌ها اتفاق‌هایی هستند که در هر خانه‌ای می‌افتند. بچه‌ها گاهی بدغذا می‌شوند. باور کنید اگر هر روز طبق انتظار و توصیه‌ی شما غذا نخورند آسیبی به سلامتشان وارد نمی‌شود. پس سخت نگیرید و استرستان را بیشتر نکنید؛ اوضاع روبه‌راه خواهد شد!

 

کابینت‌ها و یخچالتان را هوشمندانه پُر کنید
خیلی واضح است؛ هر چه غذاهایی که در قفسه‌ها و کابینت‌ها و یخچالتان ذخیره می‌کنید سالم‌تر باشد، تغذیه‌تان هم سالم‌تر خواهد بود.

 

مهمان نوازی را آشکارا نشان دهید
بگذارید بچه‌ها ببینند که در ِ خانه‌تان به روی مهمان همیشه باز است و خوش سفره و مهمان نوازید. پذیرایی ساده و صمیمی شما چیزی است که به بچه‌ها یاد می‌دهد چطور میزبان‌هایی دست و دلباز و خوش رو باشند.

 

تعادل را فراموش نکنید
میانه روی برای بچه‌ها مفهوم غریبی است و این طبیعی است، اما مهم است که آن را یاد بگیرند. امروزه هله‌هوله و غذاهایی که ظاهری جذاب دارند همه جا فراوان‌اند. بچه‌ها را از این جور خوراکی‌ها به طور کل محروم نکنید اما با انتخاب‌های درست و رعایت تعادل، الگوی خوبی برایشان باشید، مطمئن باشید خودشان یاد می‌گیرند.

 

سر میز غذا ساکت ننشینید!
بله درست است که بهتر است موقع صرف غذا حرف نزنید، اما دلیلی هم ندارد که وقتی دهانتان پُر نیست هم حرفی نزنید! وقتی همه‌ی خانواده دور هم جمع هستند فرصت خوبی است تا با هم خوش و بش کنند. در مورد غذایی که می‌خورید تبادل نظر کنید و خودتان هم الگوی مناسبی باشید تا بچه‌ها بفهمند سر سفره، چه زمانی و با چه آدابی حرف بزنند.

 

قدردانی و تشکر را نشان دهید
علاوه بر اینکه اعضای خانواده بعد از صرف غذا از شما تشکر می‌کنند خیلی خوب است که عادت کنید همگی با هم بابت غذای خوشمزه و دلچسبی که سر سفره‌تان داشته‌اید از خداوند مهربان نیز سپاسگزاری کنید و قدردانی از نعمت‌هایش را به زبان بیاورید. بروز دادن قدردانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که غیر از سفره‌ی غذا، مهارت ِ سپاسگزار بودن در تمام مراحل زندگی را به بچه‌ها یاد می‌دهد.

 

 

منبع: سایت تبیان


نوشته شده توسط:پایگاه خبری قطره پاک - 154 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها