راهکارهای ایجاد آرامش در زندگی

دسته: خانواده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۴ دی ۱۳۹۷
راهکارهای ایجاد آرامش در زندگی

ما در طول زندگی خود با مسائل مختلفی روبه رو می شویم که یا موجب شادی مان می شود و یا افسردگی مان را در پی دارد. ضدیت با قوانین موجود در طبیعت و بی اعتنایی نسبت به وضعیت داخلی بدن و ... از جمله عواملی هستند که سلامت بدن را به مخاطره انداخته و نتایج منفی به بار می آورند.

راهکارهای ایجاد آرامش در زندگی

 

مقدمه:
ما در طول زندگی خود با مسائل مختلفی روبه رو می شویم که یا موجب شادی مان می شود و یا افسردگی مان را در پی دارد. ضدیت با قوانین موجود در طبیعت و بی اعتنایی نسبت به وضعیت داخلی بدن و … از جمله عواملی هستند که سلامت بدن را به مخاطره انداخته و نتایج منفی به بار می آورند. علت اصلی اکثر بیماری ها، به همین مساله مربوط می شود. ماهیچه ها و سیستم ایمنی بدن بسیار حساسند و در مقابل کوچکترین استرسی که به بدن وارد می شود، عکس العمل نشان می دهند. این حساسیت نشان می دهد که سیستم عصبی به حمایت و آرامش نیاز دارد.

 

معنای آرامش:
فرهنگ فارسی معین آرامش را این گونه معنا کرده است:
آرامیدن، فراغت، راحتی، آسایش، طمأنینه، سکینه، صلح، آشتی، ایمنی و امنیت، خواب اندک وسبک وسکون.

 

چگونه احساس آرامش را در وجود خود تقویت کنیم:
ا) اگر در جستجوی راهی هستید که احساس آرامش را در وجود خود تقویت کنید، جملات یا واژگان اثر بخش را بیان کرده و آنهارا نوعی نیاز برای خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال بگویید: «در انجام کار به تدابیر شخصی خودم نیاز دارم؛ باید از لحاظ اخلاقی سرآمد باشم تا مورد احترام همگان واقع شوم.»
۲) هرگز در مقابل ناملایمات زندگی ناامید نشوید. همیشه با امید به موفقیت به زندگی ادامه دهید اما اصرار نداشته باشید که حتما به هر نحوی باید موفق شوید.
۳) به خود تلقین کنید که شاداب، سالم و موفق هستید. وقت آن رسیده است که خود را به عنوان یک فرد سالم، شاد و سرحال فرض کنید. زیرا وقتی که شما به احساسات، انتظارات و عواطف خود پی ببرید، سعی می کنید امکانات رفاهی زندگی را براساس آنچه که انتظار دارید، فراهم آورید. به همین دلیل توقعات بی جا و نیازهای اضافی را رها کرده و فقط به تامین نیازهای واقعی خودتان می پردازید. در این صورت به آرامش واقعی دست می یابید.

 

راه های رسیدن به آرامش در قرآن و روایات:
وقت آن است تا پای درس های قرآن زانوی ادب بزنیم و از معارف نابش بهره بگیریم : که « از هرچه بگذریم سخن دوست خوشتر است »
بعد از خلقت آدم و حوا و داستان های آن ، اولین خطابی را که خداوند به آدم کرد این بود فرمود :
« وَ قُلْنا یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّهَ وَ کُلا »
به آدم و همسرش گفتیم برو در بهشت ساکن شو

أسکن از ماده سکن به معنی آرام و بی حرکت شدن می باشد که اگر با «الیه» بیاید یعنی « سکن الیه »می شود به او آرامش یافت و احساس آرامش کرد .

خداوند متعال در اولین خطاب فرمود : ای انسان برو برای خودت آرامش کسب کن ، اسکن فعل امر است یعنی برای خودت مسکن بساز، خداوند باغی پر نعمت و بزرگ به آدم داد ولی تهیه منزل و مسکن که محل آرامش می باشد را به خودش تنفیذ کرد یعنی ای انسان ما دنیا را به تو دادیم زحمت ساخت مسکن با خودت، آرامش اکتسابی است باید اول جایگاهش را فراهم بکنی بعد درخواست بکنی .

در یک دیدگاه کلی و برگرفته از آیات نورانی قرآن می توان گفت کارانسان درعالم هستی تنها رسیدن به همین نکته یعنی آرامش است . این انسان آرام است که می تواند خداشناس خوبی بشود و پیروی جانانه از رسولان ، انبیاء و اولیاء الهی بنماید و به آموزه های دینی عمل بکند.

اینک به مواردی از راههای رسیدن به آرامش اشاره می کنیم :
• ایمان:
« َ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ حَسیباً » مؤمنان ازاحدی جز خداوند نمی ترسند. (احزاب/ ۳۹)

• انفاق:

«الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَهً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون‏» (بقره/ آیه ۲۷۴)
کسانی که اموال خود را در شب و روز آشکارا و پنهان انفاق می کنند برای آنها نزد پروردگارش پاداشی است- نه ترسی برای آنهاست و نه غمگین می شوند.

• زکات:

قرآن کریم به پیامبرش « صلی الله علیه وآله » می فرماید:
« خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیم‏ » (توبه/ آیه ۱۰۳)

• اراده و پایداری:

وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى‏ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْما » (طه/ آیه ۱۱۵)
ما از آدم از قبل پیمان گرفته بودیم اما او فراموش کرد، عزم و استواری برای او نیافتیم.

• نماز و نیایش:

قرآن در معروف ترین آیه در این زمینه می فرماید: « الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » (رعد/ آیه ۲۸)

• تلاوت قرآن:

فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن‏ » ( مزمل / آیه ۲۰) هرچقدر که برایتان ممکن است از آیات قرآن را تلاوت کنید.

 

منابع:
۱) سازمان تبلیغات اسلامی
۲) هنر آرامش/ هرمان شوارتس؛ مترجم مژگان قشقایی پور.- تهران: افرازامید فرزانگان همداد، ۱۳۸۷


نوشته شده توسط:پایگاه خبری قطره پاک - 154 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰۸
برچسب ها:
دیدگاه ها