نقش کتاب کودکان در مراقبت از جهان

دسته: فرهنگ و هنر
بدون دیدگاه
جمعه - ۴ خرداد ۱۳۹۷
نقش کتاب کودکان در مراقبت از جهان

کتاب‌های کودکان نه فقط پر از تصاویر زیبا هستند، بلکه به آن‌ها در زمینه‌های مختلف آموزش می‌دهند.

نقش کتاب کودکان در مراقبت از جهان

 

نقش کتاب کودکان در مراقبت از جهانبه گزارش ایسنا به نقل از نیوز، لیام هنینگ استاد دانشگاه ایرلند معتقد است که در دوران تغییرات آب‌وهوایی و اهمیت آن، استفاده از این موضوع در کتاب کودکان بسیار حیاتی است.

نویسنده کتاب Beasts at Bedtime با بیان این‌که ادبیات کودکان می‌تواند به آن‌ها درباره جهان اطراف‌شان آموزش دهد امیدوار است با این کتاب کودکان و نوجوانان به مراقبت از جهان تشویق شوند.

او در طول سال‌ها آموخته که نیازی نیست والدین کتاب‌های صریح با موضوع زیست‌حیطی برای کودکان خود انتخاب کنند تا عشق به طبیعت را به فرزندان‌شان منتقل کنند، بلکه برخی از رایج‌ترین کتاب‌هایی که در اتاق خواب کودکان پیدا می‌شود این موضوع را پوشش می‌دهد.

هنینگ در کتاب Beasts at Bedtime به کتاب‌های کلاسیک مانند Doctor Dolittle و Peter Rabbit نگاهی می‌اندازد تا آن‌چه را درباره دنیای طبیعی می‌آموزند بررسی کند.

او می‌گوید: من فکر می‌کنم مشکلات امروز نسبت به مسائل زیست‌محیطی که در ادبیات کلاسیک کودکان فراوان بوده افزایش یافته است. همچنین فکر می‌کنم آینده‌ای که بچه‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند نسبت به امروز عمیق‌تر خواهد بود. روش من در مورد این موضوع شیوه تطبیق خود با جهان است. شاید حتی کودکان یاد بگیرند که چگونه جهان را با همه معایب آن دوست داشته باشند.

او می‌افزاید: حتی اگر بتوانید کتاب‌های معاصر را که شامل تغییرات اقلیمی می‌شوند مطالعه کنید فرصتی برای صحبت کردن در مورد برخی از موارد پرتنش در زندگی وجود نخواهد داشت.

زمانی که دو پسرش منزل را ترک کردند و کتاب‌های خود را از اتاق خواب خود به زیرزمین بردند، وی شروع به خواندن کتاب‌های مورد علاقه آنان کرد و این موضوع الهام‌بخش او در نگارش کتابش شد.

او اظهار می‌کند: بعد از بررسی کتاب‌ها متوجه شدم موارد زیست‌محیطی زیادی در این کتاب‌ها وجود دارد و به عنوان یک معلم علوم زیست‌محیطی اهمیت داستان‌های زیست‌محیطی برای کودکان را درک کردم.

هنینگ می‌گوید: بسیاری از این کتاب‌ها به کودکان چگونگی مراقبت از جهان اطراف‌شان را آموزش می‌دهد تا این‌که درباره بعضی از سناریوهای وحشتناک آینده آنان را نگران کند.

در حال حاضر در ادبیات کودکان هیچ وحشت و ناامیدی وجود ندارد. حتی در بسیاری از داستان‌ها به عنوان مثال مادران درگذشته‌اند. مرگ در این داستان‌ها همه جا هست. برای مثال در کتاب‌های «هری پاتر» مرگ فراوان است اما خوانندگان آن از توانایی‌های جادویی یا استعدادهای وی شگفت‌زده می‌شوند.

اما با وجود کتاب‌های متنوع امروزی مواردی که در اواخر دهه ۶۰ و سپس دهه ۷۰ در بسیاری از داستان‌های کودک از جمله داستان‌های اساطیری اساسی ذکر شده هنوز هم جالب است.

یکی از کتاب‌های مورد علاقه هنینگ «وینی پیف» است. او می‌گوید: این داستان راجع به ارتباط بین خرس و جنگل‌هایی که در آن زندگی می‌کرد بود. من در این مورد بسیار فکر کردم و دریافتم می‌توان با چنین داستان‌های نوستالژیک والدین، کتاب‌هایی بر اساس نگرانی‌هایی دانشمندان در محافظت از زمین برای کودکان تالیف کرد. به نظر من و با توجه به تحقیقات، در واقع نویسندگان این کتاب‌ها حتی در آن زمان می‌دانستند جهان در حال تغییر است.

هنینگ می‌گوید: والدین به طور خودکار کتاب‌های مورد علاقه دوران کودکی خود را برای کودکان انتخاب خواهند کرد و این خوب است. احساس من این است که داستان‌پردازان بزرگ باید موضوعاتی را درباره جهان و پیرامونش برای کودکان تالیف کنند و والدین نیز باید فقط بر اساس این‌که داستان عالی و گفتار عالی داشته باشد کتاب‌ها را انتخاب کنند. آخرین توصیه من به شما خواندن داستان و نگهداری آن در کتابخانه یا ارائه آن در مدرسه به صورت پاورپوینت برای آموزش مسائل محیط‌ زیست به کودک است.

او در ادامه می‌افزاید: من فکر می‌کنم همه بچه‌ها سزاوار عشق به جهان هستند و همه آن‌ها باید به اندازه کافی در این زمینه مطالعه کنند. من این کتاب را به طور خاص با چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو هستیم تدوین کردم.

او امیدوار است کتابش مردم را به ارتباطات بین چیزهایی که در اطراف آن‌ها است تشویق کند. به نظر وی، برای درک موارد قابل توجه در این سیاره به چیزی فراتر از سیاست و نظم نیاز داریم.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:پایگاه خبری قطره پاک - 154 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها