رنگ آبی رگ ها تنها یک توهم نوری است

دسته: دانش و فناوری
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
رنگ آبی رگ ها تنها یک توهم نوری است

نور آبی طول موج کوتاهی دارد (تقریبا ۴۷۵ نانومتر) و راحت تر از نور قرمز پراکنده شده یا تغییر شکل می دهد. چون به راحتی پراکنده می شود، تا فاصله زیادی هم به درون پوست راه نمی یابد و شاید عمق نفوذ آن به یک میلی‌ متر هم نرسد.

رنگ آبی رگ ها تنها یک توهم نوری است

 

رنگ آبی رگ ها تنها یک توهم نوری است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هر گاه شما خون را بیرون از بدن خود می بینید به رنگ قرمز است ، چرا؟

براساس گزارش «ساینس آلرت»، خون انسان به علت پروتئین هموگلوبین قرمز است. این پروتئین حاوی یک ترکیب قرمز رنگ به نام «هم» بوده که برای حمل اکسیژن از طریق جریان خون بسیار مهم است.

«هم» شامل یک اتم آهن است که به اکسیژن متصل می شود. این مولکول اکسیژن را از ریه ها به بخش های دیگر بدن منتقل می کند.

مواد شیمایی براساس طول موج نوری که انعکاس می دهند، رنگ های خاصی را در چشم پدیدار می کنند. بنابراین هموگلوبین متصل به اکسیژن نور آبی- سبز را جذب و نور قرمز- نارنجی را منعکس می کند و خون قرمز به نظر می رسد.

گاهی اوقات خون می تواند از روی پوست آبی به نظر برسد و ممکن است شما شنیده باشید که خون آبی درون رگ های ما است اما این یک اشتباه بوده و خون انسان هیچ وقت آبی نیست.

رنگ آبی رگ ها تنها یک توهم نوری است. نور آبی طول موج کوتاهی دارد (تقریبا ۴۷۵ نانومتر) و راحت تر از نور قرمز پراکنده شده یا تغییر شکل می دهد. چون به راحتی پراکنده می شود، تا فاصله زیادی هم به درون پوست راه نمی یابد و شاید عمق نفوذ آن به یک میلی‌ متر هم نرسد. وقتی نور آبی به پوست برخورد می کند، قسمت اعظم آن منحرف می شود. اگر نور آبی را بر روی پوست‌ تان بتابانید، آنچه می بینید، اساسا پوست آبی است و پیدا کردن رگ‌ ها سخت می شود. شاید دیده‌اید که از نور آبی در جاهایی مثل دستشویی‌ های عمومی استفاده می شود تا از تزریق مواد مخدر به درون رگ جلوگیری شود.

نور قرمز طول موج بلندی دارد و این بدان معناست که احتمال تغییر شکل آن توسط مواد اندک است و می تواند با راحتی بیشتری حرکت و نفوذ کند. نور قرمز می تواند به خوبی به درون پوست و بافت های بدن نفوذ کند و تا ۵ اِلی ۱۰ میلی متر زیر پوست راه پیدا کند؛ یعنی جایی که رگ‌ های زیادی وجود دارند. وقتی نور قرمز به رگ ها راه می یابد، هموگلوبین آن را جذب می کند. اگر نور قرمزی را بر بازویتان بتابانید، شاهد بازتاب مقداری نور قرمز خواهید بود و خطوط تاریکی که رگ ها در آن ها جای دارند، نیز دیده خواهند شد. این پدیده به پرسنل پزشکی کمک می کند تا با تاباندن نور قرمز و گاهی اوقات نور مادون قرمز بر روی بازو، خون بگیرند.
منبع: خبزگزاری فارس


نوشته شده توسط:پایگاه خبری قطره پاک - 154 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۷۶
برچسب ها:
دیدگاه ها