طراحی و ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی ناشی از کار پرینترها

دسته: دانش و فناوری
بدون دیدگاه
پنجشنبه - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
طراحی و ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی ناشی از کار پرینترها

محققان موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش موفق به شناسایی و حذف آلودگی ناشی از کار پرینترها در هوای محیط های داخلی شدند.

طراحی و ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی

ناشی از کار پرینترها

 

طراحی و ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی ناشی از کار پرینترها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه مرتجی دانش آموخته دکتری موسسه رنگ و مجری این طرح با بیان این خبر گفت: این پژوهش بر روی آلودگی هوا که یکی از چالشی ‌ترین مسائل روز ایران و جهان است، انجام شد.

وی درباره طرح خود با بیان اینکه وجود آلاینده ها در هوا امروزه به یک چالش اساسی تبدیل شده است، اظهار داشت: حذف و کنترل این آلاینده ها برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و سرطان یک امر ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه این طرح کنترل و حذف آلاینده های مضر هوا است و با اشاره به روند مراحل انجام این طرح گفت: تمرکز اصلی ما در این پژوهش بر آلودگی هوا در محیط های داخلی مانند محیط های مسکونی، ادارات و مدارس و آلاینده هایی که پرینترها در طول فرایند چاپ در هوا منتشر می کنند، قرار گرفت.

این پژوهشگر گفت: میزان آلودگی ایجاد شده توسط هر پرینتر با توجه به نوع پرینتر، سن کارکرد و مدت زمان عملیات چاپ با دیگری متفاوت است که نتایج کلی تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که نوعی از پرینترهای بسیار متداول و پر مصرف در بازار ایران و حتی بازارهای جهانی ، پس از انجام ده دقیقه فرایند چاپ تا دو برابر استاندارد ملی ایران و بیش از سه و نیم برابر استانداردهای جهانی آلودگی تولید می کنند که این آلودگی شامل ریز گردها و آلاینده های شیمیایی خظرناک مانند بنزن، زایلن و … است.

مرتجی اضافه کرد: پس از شناخت آلودگی ها، سیستم فیلتری برای حذف و تخریب آلاینده های تولید شده توسط پرینتر، طراحی و ساخته شد که نتایج حذف موثر آلودگی های هوا ناشی از کارکرد پرینترها را تایید کردند.

وی با تاکید اینکه این خلا در بازار ایران کاملا احساس می‌شد، اظهار کرد: این پژوهش مشابه داخلی ندارد و در سطح بین المللی تحقیقات انجام شده فقط محدود به شناسایی آلاینده های منتشر شده می باشد و در زمینه حذف آنها از هوا و تصفیه هوا در محیط هایی که پرینتر در آن کار می کند روش کاربردی ارائه نشده است.

وی در پایان با اشاره به نتایج قابل قبول این طرح تصریح کرد: از آنجایی که این طرح قابلیت صنعتی شدن را دارد امیدواریم بتوانیم با تکیه بر دانش بومی و استفاده از امکانات موجود این سیکل بتوانیم گامی موثر در راستای توسعه اقتصادی و تولید ملی برداشته باشیم.

گفتنی است که این طرح پژوهشی با راهنمایی محمدابراهیم علیا و مریم عطایی فرد انجام گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس


نوشته شده توسط:پایگاه خبری قطره پاک - 154 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۷
برچسب ها:
دیدگاه ها