آموزش‌وپرورش بزرگترین نقش را در توسعه منابع انسانی دارد

دسته: اجتماعی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱ خرداد ۱۳۹۷
آموزش‌وپرورش بزرگترین نقش را در توسعه منابع انسانی دارد

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین نقش را در توسعه منابع انسانی دارد، اظهار کرد: امروز در دنیا منابع طبیعی را ثروت نمی‌دانند بلکه انسان توسعه‌یافته را منبع ایجاد ثروت می‌دانند.

آموزش‌وپرورش بزرگترین نقش را در توسعه

 

منابع انسانی دارد

 

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طیبی امروز در آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به اهمیت نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: عوامل اساسی پیشرفت هر کشور ابتدا توسعه آموزشی و سپس توسعه علمی و فناورانه و توسعه فرهنگی است.

وی افزود: انسانی که واجد همه خصیصه‌های خوب اخلاقی باشد، علم را محترم بشمارد، کار و تلاش را اصل بداند و رعایت قانون را محترم بشمارد، انسانی توسعه‌یافته است. اگر این انسان را تربیت کردیم، توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه هم به دنبال آن اتفاق می‌افتد و کشور به اهداف پیشرفت خود می‌رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در این میان بزرگترین نقش را آموزش و پرورش دارد، اظهار کرد : امروز در دنیا منابع طبیعی را ثروت نمی‌دانند، بلکه انسان توسعه یافته را منبع ایجاد ثروت می‌دانند.

طیبی ادامه داد: در جهاد دانشگاهی به عنوان دانش‌آموختگان آموزش و پرورش سعی کردیم گوشه‌ای از آموزش‌هایی را که به ما داده شده است، به اجرا بگذاریم و بگوییم توان انجام امور فناورانه و کارهای فرهنگی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی توسعه آموزش‌های تخصصی مهارت محور را نیز دنبال می‌کند، گفت: هفته گذشته کارخانه تولید سلول‌های بنیادی افتتاح شد. این حرکت در مرز علم و تبدیل آن به فناوری و سپس تجاری‌سازی با استانداردهای بین‌المللی نشان داد توان انجام کارهای بزرگ را داریم و انسان توسعه یافته می‌تواند کار را به نتیجه برساند.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی و تجربه آموزش‌های خوب در سطح کشور، عنوان کرد: در راستای ارتقای صلاحیت‌های شغلی با سازمان امور استخدامی همکاری داریم که با آموزش و پرورش هم شروع شده و سعی می‌کنیم به بهترین نحو انجامش دهیم؛ زیرا یک الگوسازی موفق خواهد بود برای دستگاهی که بیشترین نقش را در توسعه منابع انسانی دارد و امید است منشا الگوسازی‌های بزرگتر در دیگر حوزه‌ها شود.

به گزارش ایسنا، مهندس کیا، مدیرکل نیازسنجی جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم با بیان اینکه این پروژه حدود هشت ماه است که توسط مجموعه جهاد دانشگاهی و مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، گفت: نزدیک به ۳۰ نفر از متخصصان این حوزه از دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشکده آی‌.تی و… نزدیک به ۳۰ جلسه کارشناسی برگزار کرده‌اند. تا کنون ۵۰۰۰ ساعت فعالیت برای طراحی مدل شایستگی مدیران مدارس آموزش و پرورش گذرانده شده است.

وی افزود: بارها پیش آمده خروجی و عملکرد یک مدرسه با تغییر مدیر مدرسه تغییر کرده است که یا بهبود یافته و یا افت کرده است. وقتی مدیر مدرسه عملکرد مطلوب نداشته باشد یا معلمان آن ناچار می‌شوند به مدرسه دیگر بروند و یا تمایل دانش آموز برای حضور در آنجا کاسته می‌شود. آیا می‌توان چارچوبی تعیین کرد که حداقل ویژگی‌ها و شایستگی‌های مدیران مدارس سنجیده شود؟

مدیرکل نیازسنجی جهاددانشگاهی با بیان اینکه آیا می‌توان علل توفیق یک مدیر مدرسه موفق را احصا کرد و به عنوان تجربه در اختیار دیگر مدیران گذاشت؟ گفت: جهاد دانشگاهی سالیان متمادی است که در حوزه آموزش‌های بدو استخدام با رویکرد مدل شایستگی شغلی فعالیت می‌کند و سالانه یک میلیون نفر از امکانات جهاددانشگاهی در بیش از ۱۵۰ مرکز استفاده و آموزش‌های تخصصی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما آماده بودیم این تجربیات را در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهیم تا رسالت خود را به عنوان یک مرکز علمی به محور توسعه منابع انسانی کشور ادا کنیم. عوامل توسعه کشورها در هزاره سوم، منابع انسانی هستند و زیربنای تولید یک انسان توانمند ثروت آفرین در آموزش و پرورش گذاشته می‌شود و در آموزش عالی تکمیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، مرجانی، رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی نیز با بیان اینکه نزدیک دو دهه است بحث شایستگی محوری در کشور مطرح شده و جهاد دانشگاهی حضور فعالی در این عرصه داشته است، گفت: با ابلاغ سازمان امور استخدامی، دستگاه‌ها باید از امسال به سمت ارتقای شایستگی‌ها و مهارت‌های کارکنان خود بروند.

وی افزود: در قالب نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران، چارچوب‌هایی را استخراج کردیم که شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مدیران مدارس را می‌سنجند. در بخش شایستگی‌های حرفه‌ای مولفه‌هایی چون شایستگی‌های دانشی، ارتباطی و مدیریت منابع گنجانده شده است.

مرجانی افزود: نیازسنجی، مطالعه اسناد بالادستی، مصاحبه با خبرگان، طراحی مدل شایستگی حرفه‌ای مدیران، تهیه و تدوین برنامه توسعه شایستگی‌های مدیران، تهیه ابزارها و آزمون‌های مورد نیاز، تعیین مکان استقرار آزمایشی برنامه، آموزش ارزیاب‌ها، طراحی و استقرار سامانه، اعلام فراخوان و تایید نهایی، انجام آزمون‌های عمومی و تحلیل رفتاری، اجرای ارزیابی توسط ارزیابان و در نهایت ارائه یک نیمرخ شایستگی فرایندهای سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس هستند.
منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:پایگاه خبری قطره پاک - 154 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها