۷۳ ناشر از نمایشگاه کتاب محروم شدند

دسته: اجتماعی , فرهنگ و هنر
بدون دیدگاه
پنجشنبه - ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
۷۳ ناشر از نمایشگاه کتاب محروم شدند

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب گفت: تا پایان روز هفتم،‌ 181 رای صادر شده است که بر اساس آن 34 رای به یک روز تعطیلی غرفه انجامید و 73 ناشر از حضور در نمایشگاه‌های کتاب محروم شده و غرفه‌هایشان نیز تعطیل شد.

۷۳ ناشر از نمایشگاه کتاب محروم شدند

 

73 ناشر از نمایشگاه کتاب محروم شدند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در نشست خبری اعلام کرد: طی چند روز گذشته هیأت رسیدگی به تخلفات،‌ تخلفات صورت گرفته در نمایشگاه را اعلام کرد که جزئیات این تخلفات به شرح ذیل است: مجموعا طی ۷ روز اول نمایشگاه ۳۱۱ گزارش به دبیر خانه واصل شده است که برخی گزارشات مستند‌سازی و برای آن‌ها پرونده‌هایی تشکیل شده است.

بر این اساس تا پایان روز هفتم،‌ ۱۸۱ رای صادر شده است که بر اساس آن ۳۴ رای به یک روز تعطیلی غرفه صادشده است و در ادامه ۷۳ ناشر محکوم به تعطیلی تا پایان نمایشگاه و محرومیت از نمایشگاه سال آتی شدند.

وی ادامه داد: ۳ ناشر به دلیل تخلفات مجدد تا پایان نمایشگاه و برای دو سال متوالی از حضور در نمایشگاه کتاب محروم شدند برای ۷۴ ناشر اخطار کتبی درج در پرونده و جمع آوری کتب صادر شده است.

دهقانی با اشاره به نوع تخلفات اظهار داشت: امسال علاوه بر اینکه هیأت رسیدگی به تخلفات پرونده‌ها را بررسی می‌کند قرار شده تخلفات کارکنان هم مورد توجه باشد. بنابراین ۷ غرفه به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی تنبیه شدند.

وی ضمن بیان اینکه فروش افست از جمله مواردی بود که در نمایشگاه با آن برخورد شد، گفت: ‌۷ ناشر مرتکب چنین تخلفی شده بودند که با آنها برخورد شد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در ادامه با بیان اینکه ۳۶ ناشر به دلیل ارائه کتاب‌های غیرمرتبط با سالن‌ها جریمه شدند، گفت: سه مورد از تخلفات نشان می‌دهد که کتاب‌ها دارای شناسنامه نبودند و در واقع قاچاق کتاب محسوب می‌شوند.

این مقام اجرایی در نمایشگاه کتاب با بیان اینکه تعدادی از ناشران کتاب‌های سایر ناشران را بدون مجوز ارائه می‌دهند، توضیح داد: ۷۴ ناشر به دلیل ارائه کتاب غیر متخلف شناخته شدند.

وی افزود:‌ فروش کالای غیرکتاب هم از دسته دیگر تخلفات نمایشگاهی بود. ۱۹ ناشر در نمایشگاه به فروش اسباب‌بازی و یا لوازم‌التحریر مبادرت کرده بودند که با آنها برخورد و کالایشان جمع‌آوری شد. ۲۵ ناشر نیز به دلیل عدم رعایت سایر مقررات متخلف شناخته شدند و ۹ ناشر به خاطر نقد کردن بن جریمه شدند.

دهقانی با توضیح بر این مطلب که باید بر اساس کتاب‌نامه یا آئین‌نامه نمایشگاه عمل شود، گفت: تمام ضوابط نمایشگاه در این آئین‌نامه آمده است. بنابراین اهدای جایزه از سوی غرفه‌ها جرم محسوب نمی‌شود و ارائه تخفیف تا ۳۰ درصد هم بلامانع است.

معاون اجرایی نمایشگاه اخطار کتبی، درج در پرونده، تعطیلی یک روزه تا پایان نمایشگاه یا نمایشگاه سال آتی و استانی را از جمله آراء صادره برشمرد و گفت: از برخی ناشران نیز تعهد دریافت شده و کتاب‌های برخی از آنها از سطح نمایشگاه جمع‌آوری شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که بیشترین تخلفات مربوط به چه تخلفی بوده، گفت: کتاب‌های بدون شناسنامه (قاچاق و بن) بیشترین تخلفات را در بر داشت اما بیشترین تخلفات در بخش عمومی، دانشگاهی، کودک و آموزشی به ترتیب حادث شده است.

وی در پاسخ به اینکه یکی از مدیران کمیته‌ها در غرفه‌های تحت امر خود کتاب غیرارائه می‌کرد، چه برخوردی با او شد، گفت: با تذکر کتاب‌ها جمع‌آوری شد.

وی درباره تخلفات ارزی در بخش کتب خارجی در پاسخ به فارس گفت: به ما گزارشی واصل نشده،‌مشکلات ارز حل خواهد شد و با کمک‌های دولت مشکلی برای ارز نخواهیم داشت.

به گفته دهقانی انهدام شبکه نقد کردن بن‌ها ارتباطی به تشکل‌ها نداشت اما برای آن پرونده تشکیل شد و ۹ نفر از افراد متخلف در این پرونده به دستگاه قضا معرفی شدند.

وی افزود: تمام تخلفات سال گذشته چنانچه ناشری در سال جاری متخلف باشد با تخلفات گذشته‌اش تجمیع خواهد شد و تمامی تخلفات سال گذشته وامسال در پرونده درج شده و با او برخورد می‌شود.

وی درباره باران شب گذشته هم گفت: باران شب گذشته به بخش‌هایی از سالن‌های کودک، دانشگاهی و آموزشی خسارت‌هایی وارد کرد ولی جدی نبود. به استثنای دو ناشر دانشگاهی که حدود ۵۰ کتاب‌شان از بین رفته و با هماهنگی با بیمه قرار است امروز خسارت‌ها تخمین زده شوند.

منبع: خبرگزاری فارس


نوشته شده توسط:پایگاه خبری قطره پاک - 154 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها