آماده‌باش ۱۱ مرکز اهدای خون در ماه مبارک رمضان

دسته: اجتماعی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

آماده‌باش ۱۱ مرکز اهدای خون در ماه مبارک رمضان

 

آماده‌باش 11 مرکز اهدای خون در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سیدمرتضی طباطبایی در نشست خبری که در ارتباط با برنامه‌های سازمان انتقال خون در ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد، اظهار داشت: ذخایر خون و تأمین فرآورده‌های آن بسیار حائز اهمیت است و با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به موضوع اهدای پلاکت و پلاسما گفت: در سال ۹۶ از حدود ۵ هزار نفر پلاکت آفرزیس اخذ شد که در واقع در این روش ۵ تا ۶ واحد پلاکت از یک فرد گرفته می‌شود؛ همچنین خطر بیماری‌های منتقله کمتر بوده و واکنش آلرژی و ناسازگاری برای گیرنده خون کمتر است. ضمن اینکه گلبول‌های سفید هم به این روش فیلتر می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در سال ۹۵ تولید پلاکت به این روش هزار واحد بود که در سال ۹۶ به ۵ هزار واحد رسید و این نشان می‌دهد که باید ۴۰ تا ۵۰ درصد پلاکت را به سمت آفرزیس برسانیم.

رشد ۷۶۴ درصدی اهدای پلاسما در سال ۹۶

طباطبایی با بیان اینکه در راستای تولید داروی مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی در سال ۹۵ پنج هزار و ۵۰۰ از اهدا کنندگان دریافت شد و در سال گذشته این رقم ۷۶۴ درصد رشد داشت و در واقع داروهایی همچون فاکتور ۸ و آلبومین و … که نیاز اصلی بیمارانی همچون مبتلایان به هموفیلی است، تامین می‌شود.

فعالیت ۱۷ مرکز ثابت و ۳ تیم سیار انتقال خون در تهران

وی گفت:‌ در سال گذشته یکی از بزرگترین پایگاه‌های انتقال خون تهران در نارمک رد صلاحیت شد و این مسئله سبب شد که آمار اهدای خون نسبت به سال ۹۵ کمتر شود که خوشبختانه امسال با جایگزین کردن مرکزی در منطقه ۴ تلاش شد این مشکل رفع شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران عنوان کرد: مرکز دیگری در منطقه ۵ واقع در اتوبان ستاری بعد از مجتمع کورش ابتدای خروجی باغ فیض به پایگاه‌های انتقال خون تهران اضافه و تجهیز شد که در حال حاضر متوسط روزانه ۲۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه کرده و ۱۵۰ تا ۱۷۰ واحد خون تحویل گرفته می‌شود.

طباطبایی ادامه داد: بعد از ماه مبارک رمضان نیز در منطقه یک و در محدوده اتوبان صدر در الهیه یک پایگاه جدید انتقال خون در پایتخت افزوده می‌شود. همچنین در منطقه ۲۰ در شهر ری روبروی مرکز خرید شهروند پایگاهی جدید خواهیم داشت و با این حساب تهران دارای ۱۷ مرکز و سه تیم سیار انتقال خون خواهد بود.

مراجعه ۴۰۰ هزار تهرانی در سال گذشته برای اهداء خون

وی گفت: در سال ۹۶ حدود ۴۰۰ هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های مربوطه مراجعه کرده که ۳۲۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند همچنین حدود ۱۶۴ هزار نفر از آنها اهدا کننده مستمر بوده و ۱۴ هزار و۶۰۰ نفر اهدا کننده خانم بودند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت:‌ ۴۰ هزار اهدا کننده با گروه‌های منفی داشته‌ایم که ۱۰ درصد میزان مراجعین را تشکیل می‌دهند.

واکنش مدیرکل انتقال خون استان تهران به ارائه پول به اهداکننده پلاسما

طباطبایی در مورد فعالیت مراکز خصوصی اخذ پلاسما گفت: متاسفانه در این مراکز به اهداکننده پلاسما پول داده شده و یا کارت‌های هدیه ارائه می‌شود که این مسئله کار شایسته‌ای نیست البته توجیه این مراکز تامین هزینه رفت و آمد اهداکنندگان است.

وی با اشاره به اینکه گاهی این رقم اهدای پول تا ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد، گفت: افراد می‌توانند هفته‌ای دو بار پلاسما اهدا کنند البته این میزان نباید بیشتر از ۲۴ بار در سال باشد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه فعالیت این مراکز تحت نظر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اشت، گفت: این مراکز پلاسما را مستقیم به خارج ارسال کرده تا تبدیل به دارو شود. البته کشور نیاز به دارو دارد ولی ارائه پول به اهداکنندگان کار شایسته‌ای نیست و تلاش شده جلوی گسترش این مراکز گرفته شود.

طباطبایی تأکید کرد: البته از این مسئله خوشحالیم که دارو تهیه می‌شود. تشویق هم منعی ندارد ولی مبنای مراجعه فرد اهدا کننده نباید باشد.

توزیع ۲۰۰ هزار واحد گلبول قرمز در بیمارستان‌های تهران

وی گفت: سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار واحد گلبول قرمز تولید و حدود ۱۱۵ هزار واحد گلبول قرمز فیلتر شده و توزیع بیمارستانی شد. همچنین ۱۰۰ هزار واحد خون از استان‌های دیگر دریافت شد چرا که بسیاری از بیماران از استان‌های دیگر به تهران مراجعه کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌ای بین انتقال خون تهران و سایر استان‌ها وجود دارد.

تمهیدات انتقال خون استان تهران در ماه مبارک رمضان

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه ۱۳ هزار واحد خون را ملاک ورود به ماه مبارک رمضان قرار داده‌ایم، گفت: البته مردم دهه اول این ماه کمتر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و باید شرایطی فراهم شود تا حداقل ۸۰۰ هزار نفر در این روزهای ماه رمضان خون اهدا کنند.

طباطبایی گفت: پلاکت عمر سه روزه دارد و از طرفی یک قلم استراتژیک به شمار می‌رود؛ بنابراین ما از مردم عزیز دعوت می‌کنیم جهت اهدای خون مراجعه کنند.

وی گفت: ۶ ساعت بعد از صرف سحری و ۶ ساعت پس از افطار برای اهدای خون مناسب بوده و مردم باید نذر خون را مدنظر قرار دهند؛ چراکه اهدای خون باید زمانبندی داشته باشد و پلاکت بیش از ۷۲ ساعت قابل نگهداری نیست لذا نباید برای نذر خون تنها به شب‌های قدر اکتفا شود.

فعالیت ۱۱ مرکز اهدای خون در ماه رمضان

مدیرکل انتقال خن استان تهران گفت: مرکز جامع وصال از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ ، مرکز جامع تهرانپارس از ساعت ۸ صبح تا ۲۳، مرکز جامع ستاری از ۸ تا ۲۳، پیروزی،‌افسریه، متروی شهرری، متروی امام خمینی،‌ ورامین و شهریار از ساعت ۸ تا ۱۵ و مرکز رباط کریم یکشنبه‌ها ۸ تا ۱۵ و مرکز شهر قدس دوشنبه‌ها ۸ تا ۱۵ جهت ارائه خدمات به اهدا کنندگان خون در ایام ماه مبارک رمضان آمادگی دارند.

منبع: خبرگزاری فارس


نوشته شده توسط:پایگاه خبری قطره پاک - 154 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها